Kero..

Idag har vi vart på ett studiebesök hos Kero, vilket var mycket uppskattat av mig!
Det är ett stort garveri, väldigt stort!! Ja, nu låter det som att jag besökt många garverier, vilket jag inte har..
Så dem flesta garverierna kanske är såhär stora? men min intuition säger att Kero är stort :)
Sedan har dem ordning och reda, snyggt och rent! Det gillar jag!
 
 
En sådan här "liten trumma" rymmer upp till 500 renskinn!! Snacka om rejäla "tvättmaskiner"!! :)
Här får skinnen bada i olika omgångar, med ex bark, spån mm.. på detta sätt får man bort alla köttrester.. och skinnen konserveras, garvas! Det tar ca 2 veckor att få fram ett färdigt skinn..
 
Här hittade vi en gigantisk gammal maskin som mäter storlek på ett skinn, tum.. den är vacker!
men den har blivit ersatt av en modernare och lite smidigare mackapär..
 
Här pressas skinnen så dem blir släta och fina efter sina "bad", på detta sätt blir skinnet utsträckt till max, då undviker man att få så mycket elastiskt kvar i skinnet och på så sätt blir det mindre svinn..

Hmm.. hur lagar man denna om den tjorvar!! Nej tack!! 
 
En robot?
 
Skoläster, lackade och fina!!
 
Färdigt!!
 
 
Dem flesta köpte massor av skinn, men jag köpte björn..
OCH självklart lite skinn..
 
Tack Kero för information och inspiration!!


Kommentarer
Mamma

Det var även en intressant läsning o bildvisning från Keros. Jag tror nog de är väldigt stora, du har faktiskt varit på ett garveri tidigare, Bölebyns garveri. Fast då var du inte så intresserad av skinngarveri som nu, dessutom inte så gammal heller. Söt björn du köpte.
Pok mamma

Svar: ojoj, där ser man.. det har jag inga minnen av.. kanske det är redan då, undermedvetet, som jag blivit påverkad till att göra detta..
:)
Malin

2013-02-13 @ 21:14:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0