ivrig..

Dagarna går så fort..
Jag är ivrig att komma igång nu nu nu!
Men det finns fortfarande många bitar som ska falla på sin plats först.
Igår fick jag bekräftat att mitt "monster" precis kommer in i "min lokal" med ca 2 generösa centimetrar tillgodo, Såå skönt!
Jag har nämligen legat sömnlös och funderat på hur dyrt det skulle vara att öppna skyltfönstret och lyfta in det, och HUR ska man lyfta in det.. vilka firmor pysslar med sånt.. skulle det ens vara möjligt för min plånbok.. alternativt öppna en vägg.. spränga.. pressa in med våld.. eller söka ny lokal.. ja, ni hör!
Igårkväll kunde jag somna utan problem!
 
Sen kommer det givetvis fler sömnlösa nätter.. det är en utmaning att starta upp ett skomakeri från grunden.. Hur ska jag organisera upp allt för smidigast arbetsgång, system, vart ska maskinerna stå, alla verktyg, arbetsbord, nitar, öljetter, spik, läder osv..
och maskinerna är inte lätta att få tag på, dem är inte billiga och dem finns självklart inte i Kiruna..
Sen tänker jag mycket på min egna och kundernas hälsa.. det är viktigt med bra ventilation och utsug.. idag vet man inte riktigt vad det är för material och plaster i alla klackar och sulor som ska slipas ner och andas in :)
Och då har jag börjat tänka på gasmasker, finns det en sån som darth vader har?
Eller tänker jag helt fel nu..
 
 
nåväl, nu är det nog inte sååå länge kvar..
(hoppas jag)
Så Kiruna, om allt går vägen, har ni en skomakare i sommar!
 
 
 
 
 


Kommentarer
IngaMaria

Wiihoo! Underbart Malin, det låter toppen! vad härligt det är att höra att du vågar satsa, det inspirerar. Stoort lycka till!

Svar: Peppande att höra :) Tack snälla du!
Malin

2014-05-08 @ 07:27:18
Sara

Wow! Vad coolt!!! Grattis, vad roligt och spännande!

Svar: spännande ja!! :) det är som sagt en hel del kvar.. så du får säga Grattis när jag slår upp dörren, för då är det på riktigt! åhh, jag längtar!! Tack Sara!! Blir peppad av er!!
Malin

2014-05-08 @ 09:15:41
Ingela Niva

Så mycket vackert du skapar! Jag önskar dig all lycka till med skomakeriet!

Svar: Vad roligt att höra! Tack snälla du! Ja, jag hoppas verkligen att det ska gå vägen! :)
Malin

2014-05-08 @ 10:27:43
Anette

Hej. Funderar om du gör kosor? Eller vet du någon som gör?

Svar: Hej Anette! Nej, jag gör inga kosor. Per-Stefan Idivuoma gör fantastiska hantverk, kontakta honom på facebook.
Malin

2014-05-08 @ 10:39:25
Hyrestanten

Varmt Lycka Till!
Senast i går diskuterade jag och en vän på fb hur trist det var att inte Kiruna längre hade en skomakare.

Svar: Åh, tackar och bockar!! Vad härligt att höra att ni finner ett behov! Det gör verkligen jag också! :) Snart snart.. håller mina tummar!!
Malin

2014-05-08 @ 14:35:42
URL: http://hyrestanten.blogspot.se/
en Linda

Bra initiativ!!! Hade själv skomakartankar "i min ungdom" men blev starkt nedröstad av AF, gott att du vågar satsa och att Kiruna äntligen får sig en ny skomakare till orten! Har kikat lite på dina verk i bloggen och är grymt imponerad, att hitta BRA skor idag är banne mig ingen lek. Hantverkare behövs!
Heja!!! :-D

Svar: Tack!! jättefint att höra!! Gud vad jag blir glad av att ni Kirunabor är så positiva till mitt beslut, gud vad peppande!! Nämen, se där, du får komma och besöka min verkstad när jag öppnar och se hur arbetet går till! ;)
Tack för fina ord! Det värmer att höra!
Malin

2014-05-08 @ 15:08:18
URL: http://www.lmd83.blogspot.com
Peter Fjällborg

Riktigt Nice! Det behövs!

Svar: fint att höra :)
Malin

2014-05-08 @ 18:05:50
Frida

Vad kul! En skomakare behövs verkligen i Kiruna!

Svar: ååh, jag blir så glad av alla era ord!
Malin

2014-05-08 @ 19:10:45
Bokhandlar-Tora

När öppnar du? Var öppnar du? Förstår du hur efterlängtad du är? Det här var dagens bästa nyhet!!!

Svar: Jag kan inte lova exakt när (förhoppningsvis Juli), inte heller avslöja vart (centralt). MEN! Jag kan både lova och garantera att Kiruna får reda på när detta sker! :) Stort tack för dina ord Bokhandlar-Tora, det glädjer att höra!
Malin

2014-05-08 @ 21:45:30
Malin

Så roligt att du vill och vågar! Otroligt inspirerande!

Svar: Tackar och bockar! Man måste nog våga prova för att veta ;) Viljan har jag så det räcker och blir över!
Malin

2014-05-08 @ 22:52:36
Linnéa Englund

Hejja dig! 🎉

Svar: Åhh, Linnea!! jag har tänkt på dig! I veckan hittade jag ett vykort från dig som handlade om kladdkaka, när ska vi?
Malin

2014-05-09 @ 06:18:51
fröken Ingela

Härligt Malin!
Skönt att ha hittat sin väg att gå. Och mycket bra för oss i Kiruna att vi äntligen får en skomakare igen.
Lycka till!

Svar: Tack fröken Ingela! :)
Malin

2014-05-09 @ 07:22:58
Sara W

Yes!! Va glad jag blir att läsa att du är i startgroparna. Jag tror på dig Malin, helt rätt att du satsar! Kiruna behöver dig. Ser framemot att komma på besök i din butik och få träffa dig igen:-) Stor kram å lyckospark!

Svar: ..och jag blir såå glad att du tror på mig rara Sara! :) Det ser jag också framemot! Kramkram och Tack&bock!
Malin

2014-05-09 @ 10:03:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0